Studentenreisproduct stopzetten
Je krijgt géén apart bericht van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) dat je je studentenreisproduct moet stopzetten. Zet je je studentenreisproduct niet (of te laat) stop, dan kost je dat € 68,- per halve maand.
Kun je niet inloggen op www.duo.nl, bel dan 088-4247699 (lokaal tarief) om je studentenreisproduct stop te zetten.
Als je jouw reisproduct via DUO hebt stopgezet, staat het studentenreisproduct nog wél op je Studenten OV-chipkaart. Je studentenreisproduct is pas echt stopgezet als je het ook van je kaart hebt verwijderd.
Stap 2: Verwijder het studentenreisproduct van je kaart
Je studentenreisproduct is pas echt stopgezet als je het van je Studenten OV-chipkaart hebt verwijderd. Het klinkt misschien wat vreemd, maar de opdracht om het product van je kaart te verwijderen wordt als ‘bestelling’ voor je klaargezet bij de ophaalautomaten. Dit gebeurt binnen vijf werkdagen nadat je jouw reisrecht via DUO hebt stopgezet.
Let op! Op dit moment hebben we te maken met een storing, waardoor het stopzetten van het studentenreisproduct bij de ophaalautomaat tijdelijk niet mogelijk is. Wij vragen je het na 15 september nog een keer te doen.
Je hoeft je geen zorgen te maken over een boete. Totdat jouw reisproduct is stopgezet aan de automaat kun je gewoon reizen. Maar let op: als je reisrecht inmiddels is verlopen, dan kan het zo zijn dat je producten tijdens een reis worden geblokkeerd, omdat het systeem herkent dat je product verlopen is. Vanaf dat moment reis je dus tegen vol tarief, of met een ander reisproduct.
Het stopzetten van je studentenreisproduct werkt bijna hetzelfde als het ophalen:
Ga met je Studenten OV-chipkaart naar een ophaalautomaat bij jou in de buurt
Steek je kaart in de pasinvoer met het OV-chipkaartlogo (je huidige saldo komt in beeld)
Wacht het einde van de transactie af.
Je hoeft verder niets meer te doen. Het verschilt per type ophaalautomaat of je een melding krijgt en zo ja, welke melding dit is.
Je loopt kans op een boete van het OV-bedrijf waarmee je reist als je jouw studentenreisproduct niet van je kaart verwijdert. Ga dus zo snel mogelijk langs een ophaalautomaat! Op www.ov-chipkaart.nl/adresvinder vind je een overzicht van ophaalautomaten bij jou in de buurt.
Let op!
Zoek op www.ov-chipkaart.nl/adresvinder naar opHAALpunten, niet naar opLAADpunten!
Je kunt je studentenreisproduct helaas nog niet bij NS-automaten van je kaart verwijderen.
Je kunt je product niet tijdens een reis van je kaart verwijderen (voordat je hebt uitgecheckt).
Je kunt je product niet van je kaart verwijderen wanneer er een negatief saldo op staat.
Heb jij van ons een brief ontvangen met het verzoek je studentenreisproduct van je Studenten OV-chipkaart te verwijderen? Dan kun je zelf controleren of het gelukt is. Kijk twee dagen nadat je geprobeerd hebt je studentenreisproduct te verwijderen op Mijn OV-chipkaart. Als je je nog niet hebt aangemeld, dan kun je dat alsnog doen. Vervolgens ga je naar kaartinformatie. Hier vind je de status van je product. Ondertussen kun je gewoon blijven reizen met je Studenten OV-chipkaart.
Je hoeft je Studenten OV-chipkaart niet in te leveren
Nadat je jouw studentenreisproduct van je Studenten OV-chipkaart hebt verwijderd, kun je je kaart gebruiken als reguliere persoonlijke OV-chipkaart en er bijvoorbeeld saldo op laden. Op www.ov-chipkaart.nl vind je meer informatie over (het reizen met) de persoonlijke OV-chipkaart.
Het is voorlopig niet mogelijk om reisproducten van NS op je Studenten OV-chipkaart te laden. NS heeft daarom een aanbod voor ex-studenten; je kunt een gratis Voordeelurenabonnement voor een jaar en twee NS dagkaarten aanvragen. Dat is een cadeau met een waarde van € 105,-. Je kunt het gratis Voordeelurenabonnement met het nummer van je Studenten OV-chipkaart aanvragen via www.ns.nl/uitgestudeerd. Met het Voordeelurenabonnement krijg je een jaar lang 40% korting op alle treinreizen na 9:00 uur ’s ochtends en in het hele weekend.