Depressie & burn-out

Depressie & burn-out

Voorlichting over depressie en burn- out 

Steeds meer studenten krijgen te maken met psychische klachten. Een nieuwe levensstijl in combinatie met typische slechte gewoontes (onregelmatige dagen, alcohol, THC) kunnen de menselijke geest op losse schroeven zetten. Daar komt bij dat rond je twintigste je hersenen de laatste hand leggen aan je pubertijd. Dat kan gepaard gaan met schommelingen in de chemische balans van je hersenen. Dit alles kan soms milde depressies en angstaanvallen tot gevolg hebben. Ook de hoge studiedruk en de sociale druk die sommige studenten ervaren dragen bij aan het hebben van stress. Als dit erge vormen aanneemt kan dit een burn-out tot gevolg hebben. Een depressie en burn-out lijken erg op elkaar. Sommige experts maken niet eens onderscheid tussen het hebben van een depressie en een burn-out en vinden een burn-out een vorm van depressie.  

Een depressie is een gevoel van neerslachtigheid, lusteloosheid en algemene desinteresse zonder aanwijsbare reden. De praktische implicatie is een gebrek aan energie en apathie.

Ondanks dat deze klachten bij iedereen wel eens voorkomen moeten ze niet onderschat worden. Een milde depressie heeft invloed op zowel je concentratie als je gedrag. Op depressief.nl vind je uitgebreide informatie over de verschillende soorten depressies

Wanneer je aan de alarmbel moet trekken

  • Als je merkt dat je langere tijd geen interesse meer hebt in je hobbies.
  • Als je merkt dat je erg geïrriteerd raakt van mensen om je heen.
  • Je libido aanzienlijk afneemt.
  • Verminderde energie en daadkracht.

Depressieve klachten zijn geen reden om je ernstige zorgen te maken. Wel is het raadzaam om ze te bespreken met vrienden of indien ze ernstig zijn met de hulpverlener bij je opleiding.

Tips tegen en voor verlichting van depressies

  • Conditie trainen, hardlopen en zwemmen helpen tegen de klachten. Er wordt zelfs geëxperimenteerd met hardloop therapie.
  • Goede nachtrust.
  • Matig alcohol, tot geen alcohol gebruik. Absoluut geen THC, XTC of amfetamines.
  • Voldoende omega-3 vetten nuttigen. Te denken valt aan visolie supplementen.

Universiteiten en hogescholen hebben vaak een psycholoog in huis. Een studentenpsycholoog heeft in eerste instantie de taak je probleem helder te krijgen. Vaak bieden ze ook praatgroepen aan. Bij milde of nog niet eerder behandelde klachten, dient altijd eerst verwezen te worden naar de ‘generalistische basis ggz’, voorheen ‘eerstelijn’.

Wat is de betekenis van een burn-out?

Als je de verschijnselen bekijkt dan is er weinig onderscheid tussen depressie en burn-out. Bij een depressie en bij een burn-out heb je voortdurend vermoeidheidsklachten; je voelt je slecht en neerslachtig, je bent ontevreden en je hebt lichamelijke klachten.

Kijk je naar de oorzaken van burn-out en depressie dan zitten daar doorgaans wel verschillen. Een burn-out wordt veroorzaakt door aanhoudende stress wat zorgt voor overspannenheid, wat uiteindelijk resulteert in een burn-out. Het heeft te maken met de spanningen die je in je dagelijkse leven ervaart. Een depressie is een stemmingsstoornis en heeft te maken met persoonlijke eigenschappen, lichamelijke oorzaken en wat je mee hebt gemaakt in je leven. De depressie heeft dus meer met jezelf en met je verleden te maken.

Wanneer je een burn-out ervaart is dit een signaal wat vanuit jezelf komt. Mogelijke betekenissen zijn:

  • Je balans tussen inspanning en ontspanning is zoek.
  • Je werkt hard om dingen te veranderen. Wat is er zo belangrijk aan die verandering?
  • Je mist zingeving. Waarom doe je wat je doet?
  • Je werkt aan de doelen van anderen. Welke keuzes komen echt uit jezelf?

Het is logisch om snel te willen afstuderen, met hoge cijfers. Want je wil kans maken op die droombaan. En natuurlijk heb je een druk (online) sociaal leven, dat is ook nog eens een mooi netwerk. Het is verleidelijk om in alle gekte mee te gaan. Wie wil er nou geen groot huis en een topsalaris? Met als gevolg dat je niet meer naar je lichaam en naar jezelf luistert. Door alle verhalen van anderen weet je niet meer waar jij gelukkig van wordt.

  • Wat is je droombaan? Zonder naar het salaris te kijken.
  • Waar zou je meteen mee stoppen? Als het geen negatieve gevolgen zou hebben.
  • Met wie ga je graag om? Tijd en afstand niet in ogenschouw genomen.

Het wordt weleens gezegd dat burn-out een cadeau is. Je komt op een splitsing en je moet kiezen om verder te komen. Ga je op dezelfde manier door? Of kies je voor een betekenisvol  leven?

Met zelfhulp zoals ontspannings- en ademhalingsoefeningen kun je al een heel eind komen. Wil je er echter snel vanaf onder begeleiding van een betrokken en ervaren therapeut, neem dan contact op met de Piekerpoli.

Links

Burnoutcoachen.nl – Een efficiënte en tijdsbesparende  aanpak van je burn-out. 
Psychologiepraktijk-vivir.nl – Eerstelijnspsychologenpraktijk in Nijmegen, werkzaam vanuit de generalistische basis-GGZ.
Depressief.nl – Alles over depressiviteit
Alleswetenoverburnout.nl – Informatie over wat een burn-out is inclusief tips, preventie en behandelmethodes.
CommuCare – Ben je veel gepest en weegt dat nog steeds zwaar? Renate helpt je om het verleden te verwerken.
Praktijk Hoek Melkweg – Gespecialiseerde psychologische hulpverlening voor studenten gevestigd in Groningen en Utrecht.
Depri test CZ – Bescheiden indicator van de ernst van je klachten
Zelfhulp – Dingen die je zelf kan doen. Ook tegen je neerslachtigheid
Grip op je dip – Handige site voor jongeren met klachten. Ook vol tips als iemand in je omgeving neerslachtig is.
Vind een psycholoog – Op deze website kan je op postcode zoeken naar een psycholoog bij jou in de buurt.
Marianne Hooijdonk – Praktijk voor Haptotherapie